Hari ini mari kita belajar
sedikit tentang hadis dhaif. Adakah semua hadis dhaif tidak boleh diamalkan?
Dahulu saya belajar dalam PQS, hadis dhaif boleh diamalkan tetapi tidak boleh
dijadikan hujah. Benarkah?
Kata sarjana, ilmuan itu ialah
keupayaan seseorang untuk membezakan sesuatu yang orang lain tidak dapat
bezakan, dan menyamakan sesuatu yang orang lain melihatnya berbeza.
Sebagai contoh, doktor mampu
membezakan berbagai2 jenis demam. Demam denggi, demam kuning, dsbg. Sedangkan
orang awam hanya melihat demam sebagai demam.
Begitu juga ahli dalam bidang
hadis. Mereka dapat membezakan hadis sahih, dhaif, hasan, dsbg. Sedangkan orang
awam melihat semua itu sebagai hadis.
Apabila kita demam, kita merujuk
kepada doktor. Apabila kita mahu mempelajari agama, rujuklah kepada ahlinya.
Secara ‘surface’nya (nak detail
kena belajar lagi), hadis dhaif dibahagikan kepada 2, iaitu
·
Dhaif kerana dipertikaikan
INGATAN rawi nya
·
Dhaif kerana dipertikakan
PERIBADI rawi nya
Dhaif kerana dipertikaikan
ingatan rawinya ialah hadis dhaif yang biasa dan masih boleh diamalkan jika :
ü Untuk targhib dan tarhib
ü Jika sudah ada asas dalam syariat quran dan hadis sahih yang
lain
ü Tidak kontradik dengan asas agama
Contoh : kelebihan solat Dhuha,
kelebihan qiyamullail.
Solat Dhuha dan Qiyamullail
memang sudah disunatkan dan dalil nya sudah terdapat dalam al Quran dan Sunnah.
Jika ada hadis dhaif yang bercerita tentang kelebihan solat dhuha dan
qiyamullail, maka ia boleh digunakan untuk menggalakkan manusia beramal.
Imam Nawawi, Ibn Hajar Asqalani,
dan al Iraqi mengatakan boleh menggunakan hadis ini untuk menggalakkan beramal,
tetapi tidak boleh disandarkan kepada Nabi dengan menggunakan ‘Nabi berkata...’
tetapi sebaliknya gunakanlah ‘dikatakan...’.
Bagaimanapun, jika kelebihan itu
melampau dan kontradik dengan asas agama, maka ia tetap ditolak seperti
kelebihan solat terawih yang dikatakan menyerupai pahala nabi-nabi tertentu.
Kata Ibn Qayyim :
‘Seakan-akan pendusta yang keji
ini tidak tahu bahawa manusia selain nabi jika menyembah Allah sepanjang umur
Nabi Nuh pun, tidak akan dapat satu pahala seperti pahala Nabi pun.’
Tidak mungkin perjuangan Nabi
yang diuji dengan hebat itu disamakan dengan solat sunat manusia biasa.
Begitu juga dengan hadis dhaif
yang mengatakan sahabat Nabi, Abdul Rahman B Auf masuk syurga dalam keadaan
merangkak hanya kerana beliau mempunyai harta yang banyak.
Perkara begini mengancam asas
agama yang mahukan setiap individu maju dan mempunyai ekonomi yang hebat. Maka,
jika hadis-hadis begini disebarkan, umat akan mundur.
Manakala, jenis kedua, dhaif
kerana dipertikaikan peribadi rawinya ialah dhaif yang sangat dhaif (syiddatul
dho’fi).
Syiddatul dho’fi pula ada dua
bahagian iaitu :
-
Rawi nya dituduh berbohong
-
Rawi nya memang seorang
pembohong.
Hadis dhaif jenis ini masih belum
saya pelajari dengan lanjut. ;) Saya kongsikan pada masa hadapan. Jumpa lagi ;)
Eh sebelum tu, janganlah terlalu
syadid sehingga semua hadis dhaif tidak mahu kita dengar dan hukum sesat.
Jangan pula terlalu tidak teliti sehingga menyebarkan perkara2 yang tidak ada
punca. Jadilah kita di pertengahan. Kesederhanaan itu lebih menghampiri
kesempurnaan.
No comments:
Post a Comment