Sunday 24 June 2012

Dia tu salafi wahabi!


Hari tu masa lunch dgn Dr Farid, ade la cerita pasal sorang junior ni, Jamil (bukan nama sebenar). Ingat nak masukkan dia dalam organisasi PERKIM, lepas tu mantan YDP tu pun cakap la..

’Jamil tu Salafi Wahabi.’ 

Terjengil mata aku, nak gelak pun ada. Nasib baik Dr Farid pi tandas masa tu, kalau tak mesti dia gelak jugak. Sesuka hati je label orang macam tu kan.

Aku dan-dan tanya mantan YDP tu, salafi wahabi tu apa weh? Dia pun jawab gitu2 je sebab dia malas nak gaduh dgn aku dah, hari tu dah gaduh pasal wahabi kaw kaw punya. Kuang kuang kuang,...gila kelakar la. 

‘dah tu kalau salafi wahabi kenapa tak boleh masuk perkim ka?’ aku tanya lagi.

Mantan ydp tu cakap, ‘ye la,takut dia x boleh nk commit sbb dh ada organisasi lain..’

Em..aku pun senyum je la. Mungkin dia terlupa masa dia jd ydp perkim dahulu pun, dlm masa yg sama dia adalah exco dakwah PMI, dan juga ahli jemaah ***...

aku memang dah lama kenal si Jamil tu, dia budak kimia, bnyak kali ambik paper sama dengan aku. Aku tau la dia join usrah salafi.

Aku nak je cakap kat mantan ydp tu, Jamil ni kan, salafi wahabi dia pun selalu datang kelas awal, selalu jumpa lecturer, lecturer selalu puji dia, hantar tutorial selalu paling awal, kertas jawapan dia lecturer fotostat bg kat semua org lagi..

bukan macam ydp pmi, datang kelas lambat, bukan lambat 10 minit ya, lambat 30 minit, bukan sekali lambat ya, ada la tiga empat belas kali,  test pun x pergi, bukan 1 paper x gi test, dua paper, selalu ponteng kelas, tapi pandai bodek lecturer, dengan sopan-santun-akhlak-mulia-muka-bersih dia tu, sampai carry mark dia boleh dapat A..sengal kot.

Gila tak panas ke macam tu...bukan sorang yg x puas hati dgn dia, ramai sgt aku dengar. kalau dia ydp persatuan lompat galah aku x kisah sgt, ni ydp persatuan mahasiswa islam ok! Bila ramai yg mengata2 kat dia depan aku, ku jd bangga pulak nak announce kat semua, SY BUKAN BUDAK PMI..!!!

Aku boleh tahu semua tu sbb aku course sama dgn dia, minor je lain. Banyak lagi cerita yg aku dengar dari org lain, tapi aku cerita yg aku nampak sendiri la. Yg dapat dari org lain, x suka la nak sebar2 kan.

Kan ada satu pepatah, ‘cukuplah dikatakan seseorang itu pendusta apabila dia ceritakan semua yang didengari dari orang lain..’

ok. dah habes cerita...bye.

 

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...