Saturday 28 April 2012

Will You Marry Me?


will you marry me?

Nabi sedang berceramah di hadapan. Ada wanita di belakang mahu menutur sesuatu. Nabi memberi ruang.

Kata wanita itu; ‘Wahai Nabi, sudikah Nabi untuk berkahwin  dengan saya?’

Nabi tunduk.

Sahabat lain diam. Namun ada seorang sahabat bangun berkata, 

‘Wahai Nabi, kahwinkanlah aku dengan dia.’

Lalu, Nabi kahwinkan wanita itu dengan sahabat tersebut dengan persetujuan keduanya.

Begitu cerita yang diriwayatkan oleh Anas b Malik. 

Jadi, mari amalkan. Boleh? Ada berani?  ;)




May I scream alOOOOUD..'Marry Me Now Pleeeeeeeeeeease!'


bila dah rasa tersumbat dengan tutorial.

10 comments:

  1. So funny lah u ni, hehe! Tapi, saya sangat percaya, anda ini seorang yg berani..

    ReplyDelete
  2. hahaha...adakah saya berani?

    emm,mmg sy berani, tp x tahu nak pi scream kt tepi telinga sape...marry me now!!!!

    rasa nak buat sgt2...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah, bukan ke mu nak guna skrip Izah dalam Ombak rindu ke? "Encik, nikahi saya. Saya tak akan tuntut sebarang hak sebagai isteri.." hahahaha..tapi, kalau tukar perkataan encik dengan tuan lagi best..hahahaha

      Delete
    2. errrrr..tuan? yes,takkan puan kot?

      Delete
  3. Eh! Sabar dik.. Study bagi habis dulu. Lepas tu kerja, bayar hutang saya, baru boleh kawin... hehehe!!

    Tapi kenapa awak beria-ia sangat nak tawen ni? Ingat best sangat ke? Penat, tau! Better for you to enjoy ur single life to the fullest dulu. If I were u, I'll choose to marry when I'm 28. Then, I plan to have 3 children only. Don't be too greedy. Life has so much to be explored, and it will be over once u get married!

    Believe me!

    ReplyDelete
    Replies
    1. K.ti, boleh tak saya nak jalani kehidupan 'bebas' saya mcm biasa wlpn saya dah kawen nanti?? saya nak letak dalam lafaz taklik nanti..hahaha best tu..

      Delete
    2. Easily said than done.. hehehe!!

      Berdasarkan pengalaman akaklah, sebelum kawen ni, macam2 lah kita plan yg best2. Nak tu la, nak ni la. Bila dah kawen, baru kita tau susah payahnya. Bukan kerana suami mengongkong ke apa, tapi kerana status isteri yg kita pegang itu dengan sendirinya menjadikan kita tersekat. Kita tidak mampu untuk mementingkan diri sendiri lagi kerana kita ada tanggung jawab. Diulangi, tanggungjawab. Bila ada anak, lagilah besar tanggungjawabnya.

      Kesimpulannya, tak payahlah berangan2 nak bebas ya dik! Lebih baik berdoa agar mampu melaksanakan tanggungjawab sebaik mungkin, ditemani suami yang penyayang dan menghargai kita. Lagi suami sayang kat kita, lagi suami hargai kita, lagilah kita akan rasa terikat dengan dia. Tak tergamak dah nak fikir tentang bebas2 ni. Rasa nak melekat dengan dia aje. Sungguh!

      Delete
  4. bebas tak bererti kita tak melaksanakan tanggungjawab.kadang2 saya rasa masyarakat melayu khususnya sangat tidak adil dalam membahagikan tugas antara suami isteri..ini juga termasuk dalam 'HAK WANITA DALAM ISLAM' yang akan saya perjuangkan..hahahahahahahahahaha

    ReplyDelete
  5. kanda yati,tu kalau monogami. ce try poligami, akan jd seimbang antara tanggungjawab dan kebebasan, apa yg kita plan sblm kawen inshaAllah still boleh buat. (ceh,mcm aku dh ada experience poligami je kan? hahha)

    kanda colors of life, esok atau lusa, sy tak mahu lg dengar, 'Dah,aku rasa perjuangan aku dlm hak wanita dlm islam ni setakat ni je la...' Pleasee...dah bnyak kali sy ditinggal keseorangan dlm perjuangan! Nasib baik sy istiqamah. hehhee..

    kanda colors of life, selain masuk dlm taklik, anda juga blh memilih poligami utk ada sedikit kebebasan. ;)

    ReplyDelete
  6. Hmm... Pejuang2 wanita kesayanganku ini. Hebat sungguh! Semoga kekal berjuang sampai bila-bila, dengan penuh kematangan. Poligami ke, kebebasan ke, semua tu mesti seiring dengan nilai-nilai kematangan dalam diri seorang wanita. Jangan sampai disalahtafsir sebagai desperado ya!

    ReplyDelete

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...