Sunday 21 August 2016

Bolehkah penceramah meminta bayaran mahal?

Saya tidak nampak ada kesalahan. Biarpun mungkin bunyinya agak sumbing.

Dulu saya berfikir berbeza. Tapi hari ini, mungkin kerana telah banyak saya hadiri ceramah2 berbayar, saya berbeza pula.

Pada saya, seseorang penceramah berhak menetapkann bayaran atas khidmat yang mereka berikan. Dan dari sudut aqad jual beli pun, saya rasa ia sah. Sebab kita memang dapat kesan dan ilmunya. Melainkan kalau aqad jual beli hantar  pahala pada si mati. Tak ada resit pahala turun dari langit.

Em, jadi, tak perlu sekat hak penceramah.

Pada saya, saya sanggup bayar ceramah tinggi, tapi hasilnya sangat memuaskan kerana penceramah buat homework, ada banyak ilmu sahih yang diberikan untuk kita amalkan.

Berbanding penceramah yang tak letak harga, tapi sekadar omongan kosong, bergelak ketawa dan membebel. Itu lebih membuang masa yang tentunya lebih bernilai dari wang.

Sekarang ni saya tengah fikir nak ajak peenceramah yang boleh menyentuh hati para guru di sekolah saya termasuk saya untuk hadir beri peringatan. Saya rasa saya sanggup nak sponsor bayaran penceramah tu asalkan apa yang diberi kita puas hati. Bukan apa, guru2 ni saya rasa kering rohani (hahah suka hati je) sebab tu la suka gaduh2, cari pasal, dengki2, mengumpat2, cerita pasal  orang tak habis2. 

Tapi tak ada duit pula nakk sponsor. Dalam kepala otak saya ni, saya nampak penceramah2 yang memang pandai main hati dan perasaan. Kalau ajak Dr Rozaimi memang tak jadi 🙏

Mungkin Ust Pahrol, Ustazah Norhafizah Musa atau Ust Sallehuddin mungkin?



(sebab saya fikir, katakan ada 2 program, satu berbayar satu free, tapi jemputannya berbeza. yang berbayar tu selalunya banyak input, ada rujukan, yang free tu buat lawak dan membebel je. mesti la kita sanggup bayar kan?)

No comments:

Post a Comment

Terik Kering

Hari ini kelas saya 12.55 hingga 2.40.  Sambung lagi 3.00 - 3.25, kemudia akhir 3.50 hingg 4.40 petang. Cuaca meyimbah panas yang menyengat....