Tuesday 14 February 2012

Saya Tidak Pernah Menulis Seterang Ini.

oleh Ust Hasrizal  (pd thn 2007)

Saya bersama SS Dr. MAZA membina manhaj jauh sebelum beliau bergelar doktor dan mufti. Pandangan saya sangat terkesan oleh apa yang saya tahu beliau tahu.

PAS bukanlah terdiri daripada wajah-wajah yang memusuhi dr maza dan yang dimusuhi dr maza semasa beliau di dalam PAS. PAS adalah sebuah badan yang mempunyai keahlian mencecah hampir 1 juta orang! Ia bukan suatu yang untuk dibanggakan, tetapi terbayangkah anda betapa sulitnya untuk PAS menyeragamkan ahlinya dengan satu manhaj, satu fikrah, satu suara, satu baju, satu serban?

PAS tidak seperti ABIM atau JIM atau ‘Geng Sunnah’ yang menarik ‘satu jenis’ keahlian. Orang-orang JIM, ABIM, dan pengikut Dr Maza mempunyai wavelength yang dekat, dan lebih mudah dididik. Ia suatu kelebihan, tetapi ia mungkin tidak mencerminkan realiti sebenar masyarakat. It’s an alternate reality!
Ketika Dr Maza mengkritik PAS, dan kritikannya menjadi ikutan kepada ‘geng Sunnah’ pula untuk turut sama mengkritik PAS, Dr Maza tahu akan semua realiti di dalam PAS ini.

Maka seruan saya ialah supaya beliau jangan tersilap dengan membayangkan kritikannya kepada PAS adalah kritikannya kepada satu dua tiga atau empat orang pimpinan PAS yang tidak senang dengannya dan dia tidak senang dengan mereka. Tetapi apabila Dr. Maza mengkritik PAS, dia mengkritik 800,000 manusia yang pelbagai kepala, pelbagai taraf pendidikan dan pelbagai ragam.

Jangan campak mancis ke lubuk minyak. 

Teguran yang baik adalah amat berguna untuk PAS. Tak ada sekelumit pun di fikiran saya untuk menafikan kelemahan-kelemahan PAS. Bahkan saya bukan di posisi untuk mempertahankan PAS kerana siapalah saya ini? Tetapi teguran menyindir dan seolah-olah tidak faham kepada apa yang ada di dalam PAS menjadikan usaha membawa manhaj tajdid ke dalam PAS hampir mustahil!

Dr Maza yang menyulitkan PAS untuk menerima perjuangannya. Jika Dr Maza yakin manhaj yang dibawanya adalah sesuatu yang baik, tidakkah dia terfikir yang 800 ribu ahli PAS juga patut menerima manhaj yang beliau bawa? Tetapi…

Kita semua tahu, selama ini Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Tuan Guru Haji Abdul Hadi dan lain-lain pemimpin utama PAS, mereka juga berpegang dengan manhaj yang sama dengan Dr Maza. Tuan Guru Nik Aziz sedikit demi sedikit cuba memperkenalkan kitab Fiqh Sunnah kepada ahli PAS dan orang Kelantan, untuk menyuntik sedikit idea pemurnian mazhab ke masyarakat. Tetapi kehadiran Dr Maza dengan pandangan-pandangannya yang sering sinis kepada PAS memusnahkan segala-galanya. Akhirnya peminat dia tepu Salaf, dan PAS kelihatan sebagai kem khalaf! Apakah manfaat dari semua ini? Jika Dr. Maza lihat orang PAS semakin benci dengan geng Sunnah, jangan salahkan sesiapa, muhasabah balik apa yang beliau sebagai ikon salafi buat kepada PAS. Betapa banyak usaha tuan-tuan guru sebelum ini yang musnah akibat penyemaian benih perbalahan yang ditabur.

Dan semua ini berlaku dalam keadaan Dr Maza bukannnya jahil terhadap apa itu PAS.

Jika bantahan saya ini dinamakan ‘marah;, maka saya marah kepada Dr. Maza bukan sebab saya PAS, tetapi sebab saya bermanhaj salaf seperti Dr Maza. Dan pendekatannya menyulitkan penerimaan manhaj Salaf ini di dalam PAS. So, ia bukan isu jemaah centric atau taasub parti atau apa-apa yang seumpama dengannya.
Saya rasa tidak sulit untuk saya memahami peta pemikiran dr maza. Jika soal dakwah non Muslim, saya sendiri duduk di negara non Muslim dan menerima kunjungan non muslim setiap hari ke pejabat saya selama bertahun-tahun. Ketika itu buah fikiran dr maza menjadi sebahagian daripada bahan wacana saya. Tetapi itu bukan justifikasinya.

Jika Dr. MAZA fedap dengan perjuangan PAS yang jumud dan beku, saya adalah orang yang lebih lebih lagi fedapnya. Tetapi saya melihat kejumudan dan kebekuan itu sebagai tanggungjawab saya untuk melakukan sesuatu memperbaikinya. Sebab itu saya menyabarkan diri, dan memfokuskan kepada ruang-ruang pembaikan yang boleh dilakukan.


*saya malah lebih yakin dgn apa yg saya faham setelah membaca ini,

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...