Friday 27 February 2015

Memahami (takdir)Tuhan.

Pukul 1 pagi tadi, saya kembali ke UKM. Sebulan lebih tidak saya ke sini, kini saya pulang berhajat menuntut beribu ilmu.

Menjadi pelajar sesungguhnya lebih indah daripada menjadi pengajar. Memang menerima itu lebih mudah daripada memberi.

Tadi sahabat saya meluahkan, kehidupannya yang akan dilalui dengan air mata. Katanya berat dan payah.

Perjalanan kita di atas takdir Dia kadangkala sulit untuk ditafsirkan. Apa sebenarnya yang Dia mahu kita faham dari keputusan Dia memang sesekali sukar untuk direnung.

Namun pastinya sebagai orang yang berjuang menjaga dan menelihara sebuah iman, bersangka baik dengan Allah itu ialah penyelesaian kepada kebuntuan.

Takdir yang sulit difahami itu akan berjalan juga, tanpa mengambil kira pun kemahuan kita.

Justeru, baiklah letakkan kemahuan kita itu kepada keredhaan Dia. Ketentuan yang sukar diertikan akan lebih mudah dilalui.

Menulis dan bercakap memang mudah. Benar. Yang mudah ini dulu kita biasakan, moga yang sukar akan menurut mudah. Jika yang mudah pun tidak mampu dibuat, apatah yang sukar.

Saya, sahabat saya, orang lain dan sesiapa sahaja di dunia ini sebenarnya sedang memikirkan ujian mereka saban waktu. Tiada yang bebas.

Saya di kafe Kolej Burhanuddin pagi ini. Sendiri. Pukul 7.15 saya ke sini. Saya yang pertama saya kira. Dan sekarang jam 8 pagi. Orang sudah bertambah. Lebih baik saya menyusul pergi.



No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...