Tuesday 3 February 2015

Jawapan

"Ustaz, bila waktu terbaik solat dhuha?"

Fokus saya teralih ke kaca tv mendengar soalan itu. Menarik.

Biasanya soalan agama di tv tidak lebih dari soalan untuk DBP. 'Apa beza sedih dan murung Ustaz?'

"Waktu solat dhuha dalam pukul 8.30 sampai 10. Lepas matahari berselerak tu, xda dhuha dah."

Sampai di situ saja jawapannya.

Kenapa kalau nyanyi dan buat lawak boleh panjang, kalau jawapan ilmiah ni simple pulak dah.

Saya beredar dari ruang tv.

Sungguh saya rindu pada petah Dr Zahazan menjawab soalan padu dengan dalil, saya belum puas pada jelas Dr Asri memberi penerangan pelbagai pendapat.

Sehingga hampir semua kuliah mereka di internet saya ikuti.

Pagi tadi, saya menonton Ust Salehuddin Abu Samah di youtube. Tapi sayang, tidak banyak rakaman video beliau. Semua sudah habis saya tonton. Sama juga dengan Ust Umar M Noor, semua saya dah tengok.

Mana lagi nak cari ni?

Saya doakan cepat-cepatlah Dr Zahazan berjaya bangunkan satu saluran TV. Media sangat perlu untuk didik masyarakat. Bukan ikut kehendak masyarakat.

Ceramah agama perlu didik manusia. Bukan perlu ikut budaya mereka. Kalau mereka berbudaya lawak dan nyanyi, agama pun perlu ikut rentak itu? Begitukah?
Sekarang ni siapa ikut siapa?

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...