Tuesday 6 December 2011

untitled II


Baiklah. Kebelakangan ni aku sangat sibuk praktis utk pementasan drama 30minit PGT203, hari kemuncaknya ahad ini. Sungguh2 mengerikan ini kenangan. Aku tak mahu ulang. Aku benci berlakon! Kemudian segala bagai subjek2 yg ku ambil semester ini tidak kurang menyerabutkan. Kalkulus di tangga teratas menakutkan. Kerja bersusun2 di atas meja ini, tetapi petang2 begini, tambah pula puasa, sangat lah malas untuk selesaikan mereka. Jadi, jom berkongsi sesuatu yang lain.

Ok, cukup pasal study. Sekarang pasal keliru pula. Lagi2 keliru. Eh bukan keliru, tapi pasal fenomena ilmu. Begini, hari tu aku ikuti Seminar Gerakan Teroris, Takfir dan Jihad di Youtube. Panelnya Ust Fathul Bari, Dr Fadhlan Othman, Us Idris Sulaiman, Us Fauzan Yahya. Punya terkejut aku mendengar Ustaz Idris Sulaiman mengkritik (atau sebenarnya mengatakan salah sungguh) terhadap Dr Yusuf Qaradhawi. Ya, sebagai pengikut aliran Salafi yang selalu mendengar ceramah Dr Asri, aku juga selalu dengar Drmaza kritik tokoh2 tertentu, tapi kritiknya beradab, selalu dimulai dengan ‘dengan menghormati kesarjanaan beliau,..’ lepas tu baru kritik. Tapi ini memang ‘kata’ sungguh. Katanya kalau nak pilih halaqah atau usrah, jika naqib nya menjadikan Dr Yusuf Qaradhawi sebagai rujukan, atau Syed Qutb sebagai rujukan, maka jangan ikuti halaqah itu kerana mereka bukan ulama sunnah. Katanya Dr Yusuf Qaradhawi menggunakan akal dahulu dari nas. Oh, aku kepeningan lagi. 

Lepas tu, part Us Fathul Bari pula dalam seminar tu. Beliau pula gelarkan Ayatullah Khomeini sebagai Ayatussyaitan. Aku terkedu lagi. Eh, kenapa macam ni? Sedangkan mereka golongan salafi yang sangat terbuka menerima pendapat yang pelbagai dan berbeza. Jadi, kenapa jadi sempit begitu? Hanya Dr Fadhlan Othman yang sangat cool, dan bersantun dalam menyampaikan. Dalam facebook, kawan2ku yang memang anti dengan salafi-UMNO ni makin gembira sebab dapat ‘point’ baru. Aku sahaja yang terkedu.

Aku terjumpa ini dalam web UZAR.

KECAMAN TERHADAP SYEIKH AL-QARADAWI

Ada yang bertanya, “Ada pihak yang mengutuk dan mengeji Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradawi, bukan beliau guru ustaz, mengapa ustaz berdiam diri?”

Saya jawab :” Biarlah mereka dengan dunia kutukan mereka, sedang Syeikh Qaradawi sedang menambah pahala”.

Juga saya katakan “Syeikh Al-Qaradawi tidak perlukan saya untuk menjawab bagi pihaknya, segala tulisan, sumbangannya serta pengiktirafan jutaan ulama sedunia dari Timur, Barat, Utara dan Selatan sudah cukup sebagai jawapan KEPADA PENGHASADNYA, biarlah mereka hidup dengan sangka buruk mereka, biar mereka yang berhati batu itu dengan dunia mereka”

“Kalau dijelaskan sekalipun, bukan ingin diterimanya..” tambah saya lagi.

Selebihnya, banyak prioriti lain yang jauh lebih utama untuk dilakukan berbanding membaca baris-baris fitnah, kutukan dan kritikan bernafsu amarah pihak yang membenci  Syeikh Al-Qaradawi mahupun diri saya sendiri.

Tiadalah masa atau banyak faedah untuk saya jawab dan melayannya di waktu saya kekurangan waktu untuk memilih pelbagai keutamaan lain.

Dan, jawapan drmaza apabila aku tanya soalan tentang perkara ini, katanya, ‘mereka itu golongan literalis yang mengaku salafis.’

Ok, aku faham sekarang.

Kemudian, tengok lagi debat Abu Syafiq dengan Dr Fadhlan dan Hafiz Firdaus. Selalu duk baca blog AbuSyafiq sangatlah keras dan syadid bahasanya. Tapi sangat menghairankan, kali ini ketiga2 panel penuh adab dan sopan. Tapi yang ni aku tengok separuh je, sebab sambil2 dengar YouTube dan download diskusi tu, aku baca forum di alfikrah.net, ramai yang merungut video yang di upload di Youtube tu tak penuh dan dipotong part Dr Fadhlan jawab Abu Syafiq. Maklumlah, yang uploadnya pihak yang satu lagi, jadi ada la part2 yang dipotong. Dengan kecewanya, aku pun tak mahu la dengar semua itu, walaupun mula2 sangat la excited nak dengar. Siapa2 nak dengar ada la beberapa part yang sempat aku download. 

gambar yg tiada kaitan ;
sy jahit kasut yg putus talinya, tgk2 jarum yg patah! sedihnya mama..!


ada org bagi...cantik tak? kt dlm tu ada pearl.
gambar budak tu menangis sbb rindukan Su.
gambar jam2 yg sgt sy syg.
*bunyi seruling kedengaran di bawah. Setiap petang ada sahaja lagu yang dimainkan. Bila aku jenguk ke tingkap, tidak ada bayang pun siapa yang memainkan (seram tak?). Oh si peniup seruling, apa kata hari ini mainkan lagu happy birthday utk cik manis ini..?ok, jom berbuka..


3 comments:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=dpqBhyTNuIY

    Acu awak tengok video ni. Ramai orang marah kat ustaz ni sebab hina ulama dulu. Ur comment?

    ReplyDelete
  2. Awak kena copy paste lah link tu, dia tak hyperlink plak...

    ReplyDelete

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...