Thursday 14 March 2013

Murid murid



‘Macam mana belajar Kimia. Ok ke dengan cikgu baru?’

‘Emm, ok, tapi cikgu tu garang sikit la..’

Saya seorang yang garang. Yay!

Perasaan dulu-dulu mahu ‘dakwah’ murid, membelai dan mendidik mereka sehingga menjadi ‘orang’ hilang entah ke mana. Semangat dulu-dulu yang mahu mengubah pelajar ke arah yg lebih baik bagai sudah expired. Tidak lagi valid.

Realitinya terlalu jauh dari imaginasi.

Haih. Maafkan cikgu murid-muridku. Cikgu tidak ada sabar dalam mendidikmu. 

Sedih juga memikirkan mereka yang masih remaja, belum lagi buluh, tapi cikgu pula sudah putus asa melihat kelakuan mereka. Cikgu yang bersalah kerana tidak mampu mendidik, padahal kalau cikgu sabar, mereka akan berubah pastinya.

Maka jelaslah, saya bukan guru yang baik. Jadi? Jalan mana yang perlu diambil selepas ini?

Saya sangat penat mengajar, perlu mengeluarkan suara yang kuat sehingga kepala menjadi sakit setiap kali keluar kelas. Itu pun pensyarah masih lagi ‘your voice should be louder..’ heh??



 

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...