Sunday 17 March 2013

Murid-murid #2



Melayan ‘budak-budak’ memang bukan kepakaran saya. Saya malah rimas jika ada antara mereka yang mahu ‘bermesra’ dan ‘berkawan’ dengan saya. Saya guru kamu, bukan kawan kamu. Saya banyak kerja, tak ada masa nak melayan cerita pakwe makwe kamu.

Ada kawan saya, gemar sekali bermesra dengan pelajar. Dan ramailah murid2 datang ke tempatnya a.k.a tempat saya juga. Bercerita itu dan ini. Saya memuji kerajinannya melayan pelajar walaupun saya agak terganggu untuk menyempurnakan kerja-kerja saya.

Dan semalam, ada satu perkara yang memang saya menjadi marah. 

‘Berat nya beg ni. Penuh dengan handphone diorang.’

‘Ha? Akak rampas ke?’

‘Tak lah, akak tolong pegang, kejap lagi kan ada spot check.’

WTH! 

Sikap begitu membunuh maruah sendiri. Ia meletakkan kemuliaan guru di bawah kasut pelajar.

Kalau saya seorang pengawas di sekolah yang bersungguh-sungguh mahu menjaga peraturan sekolah agar dipatuhi semua murid, tiba-tiba saya tahu ada guru yang bersikap begitu, apa perasaan saya sebagai pelajar terhadap guru itu?

Saya kagum jika ada guru boleh menjadikan murid sebagai kawan, boleh bermesra dan intim dengan mereka, tapi saya benci jika ada guru yang mengajar pelajarnya menipu.


 

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...