Thursday 31 May 2012

Teruskanlah imamku, bidadari ini menunggumu!

Tajuk macam geli je kan.. eww...

Saya hanya mencadangkan supaya :
Ubah content dakwah ustazah kepada hanya berlegar masalah cinta Islamik mahasiswa kpd isu2 dunia, isu2 umat Islam di Palestin, Sunni-Syiah di Syria dan Iran, manhaj yang berbagai2, cara fikir yang benar, politik yang makin tenat, dan banyak lagi masalah umat utk ditekankan.

Atau pun, kalau memang kemampuan ustazah ialah dalam bidang cinta, maka halakan lah dakwah ustazah kpd remaja sekolah menengah, bukan mahasiswa jemaah Islam yg sudah ada fikrah ini. Ini hanya akan me'lembik'kan mereka yg sudah tidak berapa kuat.


Sudahlah yg masuk ke universiti zaman ini kualiti nya kurang. Diharaplah di universiti dapat menambah kualiti dengan menggelumangkan diri dengan dunia ilmiah, tetapi tidak. Kerana ada yang suka melayan ketidakkualitian mahasiswa ini dgn berbagai isu2 yang kelihatannya seperti berilmu tinggi. (napok supo biso do'oh doh tu..) Padahal, ia hanya surface yg tidak menambah apa2 kualiti.

Huh, beberapa kali sudah saya ulang perkara ini? Ada bahagian mana yang tidak faham?

Kalau setuju, katakan ya. Kalau tidak, kemarikan sebab.

Tidak perlu berkata, saya yang menegur meremehkan dakwah ustazah, saya yang menegur tidak memahami ustazah, saya mengharap maksum dari yg tidak maksum la, ada berbagai pendekatan dalam dakwah la, ada mana2 pendekataan ustazah sy kritikkah? Sy kritik content dan sasaran. Bukan pendekatan. Ayat saya berbelitkah?

‘The best will win’? Apakah anda kira saya bersaing dengan anda dalam dakwah? Saya bukan buat duit dengan dakwah! Tiada yg menang, tiada yg kalah.

Jika menang yg anda mahu, ya anda menang lah.

Kerana perjuangan saya bukan meraih menang dengan manusia, tapi menyuruh manusia untuk menang di dunia dan akhirat.

Letih juga berhujah dengan ustazah ni ya. Sangka saya, ustazah yg solehah hanya berlapang dada menerima, tidak ku sangka tahap kereaktifan nya juga boleh meningkat walaupun tanpa apa-apa catalyst sampingan. Bukankah itu bercanggah dgn definisi solehah di Malaysia? kui3...

Teyapi, saya tidak pernah menafi sumbangan ustazah kpd masyarakat. Tidak pernah. Malah saya membeli dan membaca buku ustazah 'Palestin kami datang' yg ditulis bersama Dr Zulkifli al Bakri. Saya tahu ustazah berbakti. Saya tidak pernah nafi.

Tidak mengapalah. Mungkin saya yang salah.

Kita cuba cara lain lah.

Teruskanlah sayangku, cik abang sayang, bidadariku, imam ku, khalifah ku, teruskanlah semua itu..teruskan lah cinta Adam untuk Hawa. Teruskan istikarah cinta mu, teruskanlah mencari makna cinta kita, mencari mahar untuk cinta, kerana itu asas utk cinta Ilahi.

 Untuk mahasiswa, jangan dibaca buku2 berat. Nanti tak ada yang mahu mendekat.

Jangan di ajar berdebat2, nanti perpecahan berlaku pada ummat. Jangan, jangan, Nauzubillah. Kita tak nak berpecah.

Biarlah masalah cinta terus dibincang sehingga selesai dahulu, kerana itu pokok yg menjadi ASAS. Yang lain2 akan lahir setelah perkara pokok selesai.

Macamana nak bincang isu Syiah di Iran dan Syria ukhti, jika masalah cinta pun mahasiswa tak lepas?

Sebab tu la kena bincang dan selesai yang ini dulu, ukhti Cik Su.


"Sindrom ini memang benar, sehingga saya pening melihat banner-banner program di sebuah IPTA, hari itu cerita cinta Adam dan Hawa, hari ini cerita itu lagi.

Kalau mahu hilangkan rindu-rinduan, bukan dengan berdoa kepadanya di dalam sujud, itu namanya menambahkan rindu dan virus zina hati dalam otak. Yang perlu ialah sibukkan diri dengan 1001 benda yang lebih berfaedah.

Akhir kalam saya: Jika belum buat apa-apa persiapan untuk bernikah sama ada daripada segi mental, fizikal, jangan gatal-gatal mencari pasangan." - Mohd Masri Mohd Ramli - lobaitampin.blogspot.com.

 Bak kata saifulislam, TAMPAR MUKA, TANYA IMAN!


Aik? Qaradhawi pun salam pempuan? Eh isu ni x boleh bincang, bincang cinta je ya...nt umat berpecah.

Nak bincang bid'ah pun umat berpecah, nak bincang isu2 lain selain cinta pun umat berpecah..Haih..

Dr Said Ramadhan Al Buthi menulis buku Bahaya Bebas Mazhab sebagai kritikan kepada buku tulisan Sheikh Al Khajandi.Sebab itulah umat berpecah? Oh begitu...
 
Ok, mari kita bercinta setiap hari.


No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...