Tuesday 17 January 2012

Learn to Plaster A Smile On Your Face.

“Peniaga Muslim perlu berhenti memainkan sentimen 'bantulah ekonomi Muslim', 'jihad ekonomi' dan sewaktu dengannya. Mahu berniaga? Lawan di padang yang rata! Mahukan produk Muslim laku? Berikan produk dan servis yang berkualiti. Kalian berniaga, bukan 'welfare', kami beli barangan anda dengan akad antara pelanggan dan peniaga. Kalian beri khidmat macam sampah, 'bye bye'. 

Mainkanlah sentimen 'pekerja kami semua menutup aurat, syarikat XXX pekerja dia tidak tutup aurat'.... Aku nak makan ayam goreng, bukan nak cari bini dekat kedai makan tu. Hang bagi pakai niqab, tudung labuh, nampak mata pun, tapi masak ayam goreng macam tak tahu masak, bagi servis macam apa, jangan mimpi aku nak masuk. Kalian bagi servis baik, aku sebagai Muslim tiada masalah untuk beri keutamaan kepada kalian di atas kedai-kedai 'so-called non-Islamic' (?)

War-warkanlah cerita ayam kami mendengar bacaan al-Quran setiap hari LOL! Saya tak terpengaruh pun, hatta kalau kalian kata chef kalian khatam al-Quran setiap minggu pun, apa saya kisah, saya tidak bernafsu nak makan, kalau ayam goreng keras macam ayam kelmarin, layan pelanggan di kaunter macam apa-apa je.

Saya pi kedai kamu nak makan, bukan nak pi periksa pekerja kamu pandai baca al-Quran ke tidak, ayam kamu pandai mengaji ke tidak :O 

Ohohoho..

buku pasal ethics dlm islam berlambak, amal nya tidak. oh muslimin, bangkitlah!

Petikan di atas di ambil dari laman facebook seseorang. Dan, saya sangat setuju dengan dia.

To all islamic-bussiness-runner, please plaster a smile on your face. Smile is sometimes needed than zikir. You are reciting Quran in the presence of your customer..(?) Is it an appropriate doings? I’ve met people who asked me to wait (while she was in her duty) because she wants to perform solat dhuha. Emm.. food to thought of.

Mesti ada yg kata, ‘ala berapa kerat sangat la kedai Islamic macam ni, not that many la..’ Saya kata, ya la, dah bisnes yg Islamik pun berapa kerat sgt. Yang berapa kerat tu pulak dikerat2 dgn tak mesra pelanggan, macamana nak maju?

Okay, after all, Allah S.W.T is the most Perfect, nothing is perfect, but please dont make it as an excuse to continuously repeating your worst. Go for improvement, bro! Baru macho..

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...