Tuesday 5 July 2011

Mari Menyelami Jiwanya.

Dia bukan dewasa untuk diseru berfikir hal2 agama dan negara.  Dia juga bukan terlalu kanak2 untuk diajak bermain bersama. Dia remaja perempuan yang ada sensitif di jiwa. 

Dia amanah untuk kita. Untuk kita jaga, untuk kita pelihara agar kembali dia pada Tuhannya diberati pahala. Tuhan amanahkan kita mencorakkan kain putih jiwanya dengan sempurna. Tuhan perintahkan kita untuk melakar peta menuju syurga buatnya. Bukan membiarkan dia sendiri menumpah warna-warni di putih suci jiwa nya. 

Setiap kali memikirkan dia, saya jadi sayu.
Biarlah saya jujur di sini.

Dalam kalangan kita masih kurang reti menyelami jiwa seorang remaja. Barangkali begitu. Kita mungkin alim dalam feqah, hebat berhujah, atau kuat beribadah. Tapi, kita masih jahil untuk menjadi pendamping untuk remaja. Waktu saya di usia dia pun, kadang2 saya kurang selesa bergaul dengan sesetengah kalangan kita.

“Ni rambut Albert Einstein ke?” dengan nada bergurau, kita menyapa dia. Disambut gelak tawa orang lain.

“Ya Allah, besarnya budak ni. Macam tingkatan 5.” Spontan bibir kita mengatur bicara. Tanpa tahu ada hati yang tidak selesa.

Atau kita hanya melihatnya tanpa apa2 bicara. Seakan dia tidak wujud di hadapan kita.

Letaklah kita di usianya. Pinjamlah sebentar jiwanya untuk kita rasa. Melihat sepupu2 lain mewah kasih sayang bapa, terpimpin kemas dengan tunjuk ajar ayahanda, apa perasaan dia yang jarang2 bercakap dan bertegur sapa dengan ayahnya? Atau, mungkin bercakap tanpa rasa gembira dan bahagia. 

 Kita gagal menjadikan dia bahagia bila berada bersama kita. Ya, dia bukan anak kita. Memang. Kita punya anak sendiri untuk ditarbiyahkan. Banyak lagi kitab2 yang perlu kita baca dari hanya memikirkan dia. Banyak lagi isu2 lain yang perlu kita hadam dari hanya menyelami jiwa seorang budak. Tuan2, jika esok dia membesar bukan seperti yang kita mahu, apa mahu kita jawab di depan Tuhan kelak? Sudah bersedia dengan jawapan kah?

Untuk ibu bapa, anak2 bukan hanya untuk mendoakan kita di alam baqa’. Tapi anak2 adalah hak ALLAH yang diamanahkan untuk kita jaga. Jika kita seorang yang amanah, mengapa kita membiarkan anak2 kita tanpa bimbingan? Mengapa kita membiarkan amanah dari ALLAH itu sendirian tanpa pimpinan dari kita? Biarpun ibu bapa dia jauh lebih alim dari saya, sesungguhnya memberi peringatan itu baik bagi orang2 yang beriman. Kerana peringatan ini dari hati yang menyayangi.

Dunia ini terlalu tajam untuk dibiarkan anak2 berjalan tanpa dipimpin. Atau, jika mahu melihat anak2 terpijak dan dipijak, biarkanlah dia sendiri. Terlalu takut melihat suasana penuh hitam hari ini, saya pernah terfikir, saya jauh lebih rela melihat anak2 ini mati di awal usianya, dari terus disimbah zulumat duniawi. 

 Mari kita sama2 berusaha mendidik genarasi yang lahir dari keturunan kita, agar semuanya molek beragama, berakhlak dan berilmu. Mari juga kita sama2 berdoa kepada Tuhan agar kita diberi kemampuan untuk menajga mereka. Sama2 kita mulakan.

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...