Thursday 26 May 2016

Seni

Sudah pasti ada pelbagai sudut kita melihat sesuatu.

Masih lagi tentang hari guru.

Ada guru yang menjustifikasikan persembahan murid2 dan guru2 pada hari tersebut ialah tentang kesenian.

Pada saya itu bukan seni. Itu hedonisme.

Saya teringat sambutan hari guru di Maahad. Persembahan pelajar pada tahun itu ialah teater. Pemain utama teater ialah Siti Fatimah Mukhtar yang merupakan peajar cemerlang Malaysia tahun berikutnya.

Teater itu menggambarkan situasi di dalam syurga. Dialog ahli syurga dengan  malaikat. Ahli syurga yang ingin memberi syafaat kepada orang lain memilih guru sebagai orang pertama yang ingin diberi syafaat. Skrip yang sungguh menyentuh jiwa, mengundang air mata guru dan murid. Guru terasa sungguh dihargai.

Begitu seni.

Mohon dibezakan.

Masih lagi belum habis rasa keceea dengan guru-guru. Membaca pula komen2 mereka apabila ditegur sambutan begitu. Allahul musta'an , bantuah suburkan taqwa dalam jiwa yang mendidik.

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...