Tuesday 27 October 2015

Tidak Indah

Sulit untuk memadam emosi yang menyala. Soalan ilmiah yang ditanya, jawapan emosi yang diberi. Siapa tidak marah apabila diperlekeh?

Di Multaqa itu, saya bertanya tentang Salafi.

Mahu saja saya bangun membidas jawapan yang diberi, tapi air muka beliau sebagai sang ustaz perlu dipelihara. Saya mendengar resah.

Di Rumah Fikir, perkara pelbagai warna ini biasa. Paginya talaqi Sahih Muslim dengan Maulana pembela Al Albani dan pengkritik Ibn Ishaq. Manakala 2 petang, berguru pula Sahih Bukhari dengan penulis maqalah mengkritik Al Albani.

Tiada apa-apa yang memanas perasaan. Malah sejuk dan damai.

Kerana apa? Kerana mereka menyampai ilmu, bukan membahagi benci.

Johor seakan sesempit ruang-ruang ridak di bahu mereka, sedikit pun tidak memberi ruang yang lebih terbuka.

Sungguh Johor bukan bumi ilmu.

Namun selalu terjadi dalam kitaran zaman, dari 'pressured situation' beginilah akan lahir figur ulung menentang sekatan. Jangan lupa Hamka misalnya, terbit dari kesempitan sekatan budaya serta tekanan pemikiran sempit beragama. Terhasilnya Tafsir Al Azhar bahkan dalam penjara.

Semoga dalam kerumunan puak serban dan ridak ini akan lahir pemikir yang cerdik, bergadai menghapus segala tolol dan tengik.

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...