Thursday 29 October 2015

Kerjaya



Tapi dalam kerjaya, untuk berjaya kita perlu membuktikan kepada semua kebaikan yang telah kita buat. Setelah dewasa baru tahu ada satu mazmumah yang perlu diamalkan. Namanya riyak. Riyak ditagih dalam meniti kegemilangan kerjaya. Kerana majikan hanya menilai dari luaran. Dia tidak tahu gelap busuk di dalam. Dia tidak juga bau ikhlas dalam pekerjaan. Justeru penyelesaiannya ialah riyak.


Maksudnya, tiada lagi istilah sembunyikan amalanmu. Tetapi, zahirkanlah tiap kerja lakumu.
Ketika ini, barulah kita benar-benar mengerti adakah pengiktirafan manusia yang dikebulur, atau pengiktirafan siapa?

Jika tidak kerana keperluan, saya tidak suka menayang kerja. Bertugas seharian adalah tanggungjawab serupa. Tidak perlu dilapor dalam media whatsapp rasmi organisasi. Kerana semua orang buat kerja. Banyaknya masa mencatat amalan dan melaporkan. Saya sudah ada malaikat kiri dan kanan.


Tetapi hari ini barulah saya tahu bahawa kita perlu zahirkan.

'Bangun pukul 3 pagi print data murid ni.'

Ok? Dah disayangi majikan?

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...