Saturday 3 October 2015

Sayang Serupa

Namanya Sufi. Umurnya 6 tahun.

4 tahun yang lalu, saya mengajarkannya tentang mujaddid.

"Sufi nak jadi apa besar nanti?"

"Jadid." jawabnya pelat.

Itu dialog yang sering saya ulang.

Biarpun dia belum tahu apa itu mujaddid, namun biar besarnya nanti dia ingat satu waktu dahulu dia pernah bercita-cita untuk menjadi mujaddid.

Berapa pun usianya nanti, sayang kepada Sufi, sayang yang sama seperti 4 tahun dulu ketika saya memeluknya tidur, menyuapkannya makanan, memandikan dan bermain-main dengannya.

Semoga 20 tahun nanti, pada usia Sufi seperti usia saya sekarang, bukanlah pada tahap saya ia berada. Ia sudah menuju ke lorong seorang mujaddid yang hujungnya ialah syurga.

Berjalanlah anak, Tuhan melindungimu. Membesarlah dengan seluruh tenaga, jangan sekadar menjadi yang biasa-biasa.

Doa dari saudara ibumu ini semoga Allah perkenankan.

Setiap kali saya merindukan Sufi yang 2 tahun, setiap kali itu saya memikirkan ibu. Pasti ibu juga merindukan cerdik dan comel lapan anak-anaknya ketika kecil.

Buatlah ibu tersenyum. Sayang ibu pasti masih serupa sayang ketika perut kita sekecil tiga jari di pangkunya. Walaupun harapannya pada anak-anaknya mungkin telah berbeza setelah harapan yang lama kita sia-siakan, sayang tetap serupa.

1 comment:

  1. Amin dan terima kasih Su....besarnya harapan Su.... hanya kuasa Allah yang mampu merealisasikannya...

    -Ummu Sufi

    ReplyDelete

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...