Saturday 17 October 2015

Novel

Aisyah, rakan sekelas saya sejak Tingkatan 2 merupakan peminat tegar Faisal Tehrani. Setelah menghadiri bengkel penulisan Faisal Tehrani, esoknya beliau bercerita gembira di dalam kelas. Saya mendengar penuh 'dengki'.

Saya memberi pinjam kepadanya novel 'Perempuan Politikus Melayu' ketika Tingkatan 5. Aisyah hanya memulangkan setahun kemudian.

Tingkatan 6, kami masih berkongsi minat yang sama. Dia memberi saya pinjam Tuhan Manusia.

Novel mengenai Ali Taqi, Talhah, Zahra dan Prof Aris. Ilmunya sarat, fakta yang berat, dipersembahkan dalam sebuah novel yang sungguh sempurna.

Di dalam kelas, di dalam bas dan di rumah saya menekuni novel itu.

Sewaktu di USM, saya membeli sendiri novel itu. Mengulang dan mengulang baca.

Saya menjerit kecil ketika mula membaca Perempuan Nan Bercinta. Ali Taqi ada! Watak Ali Taqi hidup, menjadi Prof Ali Taqi.

Saya sudah lama tidak berhubung dengan Aisyah. Dia kini sudah menjadi ibu kepada Ziyad, juga seorang doktor di salah sebuah hospital di Selangor.

Masih terus sanjungkah ia kepada Faisal Tehrani?

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...