Sunday 12 May 2013

Ulama'

"Aku mencintai orang-orang soleh
Biarpun aku bukan kalangan mereka
Mudah-mudahan dengan mereka aku beroleh syafaat

Aku bencikan orang-orang yang jual belinya maksiat
Walaupun kami bersama-sama berpakat."

Sebuah puisi indah yang dikatakan ditulis oleh imam yang agung, Imam Syafi'e.

Rendahnya jantung hati sang abid tika berbicara tentang dirinya. Seakan dirinya pelaku maksiat.

Kata Imam Ahmad, 'jikalah mereka semua itu tahu dosa-dosa ku, mereka akan menabur pasir di atas kepala ku.'

Mereka masih merasa diri berat dengan dosa, padahal mereka lah yang ulama pengikut Nabi.

Sudah tentu kita tidak akan mampu menyaingi mereka, tetapi kita mampu untuk menyayangi mereka.

Sementara ulama'-ulama' yang masih hidup bernyawa, hargailah mereka. Cintailah ulama, sebelum mereka meminta diri dari mengajari kita.

Dan, kita akan tenggelam dalam lautan dunia. Tenggelam bersama ketua-ketua yang jahil itu.

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengambil ilmu dgn cara menariknya daripada manusia tapi Dia mengambil ilmu itu dgn cara mengambil ulama' (mematikan), sehingga tidak ketinggalan lagi seorang ulama' pun, maka manusia (kemudian) mengambil ketua2 yang jahil2 belaka. Mereka ditanya lalu mereka mengeluarkan fatwa tanpa ilmu, lalu mereka menjadi sesat lagi menyesatkan."
(Sahih Bukhori)

TGNA dan Ust Azizan

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...