Sunday 19 May 2013

Mereka Tidak Melihat Agama Melainkan Dengan Cara Yang Salah



Sudah berapa cerita yang sama didengar, kali ini ingin berkongsi satu cerita dari Dr Maszlee mengenai rakannya yang menubuhkan pusat pendidikan untuk kanak-kanak OKU, dan memerlukan dana untuk pusat itu. Kepada pusat zakat dimohon bantuan. Tetapi pusat zakat tidak meluluskan bantuan dengan alasan pusat pendidikan tersebut juga menerima kanak-kanak bukan Islam.

Yang hadir memberi bantuan major ialah daripada pihak aktivis Kristian, ada juga organisasi Buddha yang membantu.

Apakah ini?

Teringat saya ketika dalam mesyuarat PERKIM di USM satu ketika dahulu. Kami ditugaskan untuk mencari keluarga-keluarga muallaf yang mengalami kesempitan hidup, ataupun orang yang sudah Islam juga dibolehkan. Lalu saya bertanya Dr Nizam adakah boleh jika bantuan juga diberikan kepada orang bukan Islam?

Seorang ustaz di sebelahnya menjawab, zakat tidak boleh diberikan kepada bukan Islam mengikut teorinya. Tetapi Dr Nizam menambah, kalau mengikut falsafahnya zakat boleh diberikan kepada bukan Islam, supaya mereka lunak dengan Islam, tetapi pengamalan di Malaysia masih belum diluaskan. Saya diam sahaja. Dr Nizam seperti tahu apa yang saya maksudkan kerana dia sudah dimaklumkan bahawa saya ini wahabi. ;)

Kata-kata mujaddid Umar bin Abdul Aziz mungkin boleh dijadikan semangat untuk kembali tajdidkan pengamalan agama di Malaysia.

“Aku mengubati sesuatu yang tidak ada sesiapa pun mampu menolongku kecuali Allah. Telah tua orang dewasa dalam keadaan yang salah, kanak-kanak telah membesar dalam kefahaman yang silap, orang bukan Arab telah fasih dengan cara ini, orang Arab sekalipun telah bergerak di atas landasan kesalahan, SEHINGGA MEREKA TIDAK MELIHAT AGAMA MELAINKAN DENGAN CARA YANG SALAH. Aku terpaksa membetulkannya.”

Bertolong-tolong lah dalam membaiki kembali magnitud tasawur agama ini. 






No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...