Wednesday 28 November 2012

Jangan Engkau Halalkan Murka Mu Ke Atas Ku



“Ya ALLAH aku mengadu kepadaMu, lemahnya kekuatanku, sedikitnya strategi ku, hinanya aku dalam kalangan manusia. Wahai Tuhan yang Paling Penyayang di antara yang penyayang, Engkau Tuhan orang-orang yang ditindas, dan Engkau Tuhanku. 

Kepada siapakah Engkau mahu serahkan diriku ini, kepada orang jauh yang bermasam muka denganku, atau kepada musuh yang akan memiliki urusanku? Sekiranya Engkau tidak marah kepadaku, maka apa pun aku tidak peduli. 

Sesungguhnya afiat Mu lah yang paling luas. Aku berlindung dengan wajahmu itu yang menerangi segala kegelapan, memperelok segala urusan dunia dan akhirat. Jangan lah Engkau turunkan marahMu padaku,  dan jangan juga Engkau halalkan murkaMu ke atasku, tidak adalah daya dan kekuatan melainkan semuanya dari Mu.”


# munajat Nabi tatkala baginda diusir oled penduduk Thaif. Ini munajat yang menceritakan keadaan Nabi yg buntu ketika itu. Tidak tahu lagi apa yang perlu diminta dalam doa. Jadi , baginda mengadu tanpa meminta apa-apa.

# apabila terasa lemah dgn segala, ingatlah Nabi dahulu lebih teruk deraan buatnya.
# apabila terasa buntu, tidak tahu apa lagi yg perlu diminta, tidak nampak lagi apa-apa jalan di hadapan, maka mengadu lah kpd ALLAH.


No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...