Monday 10 November 2014

Mendamaikan.



Saya tidak tahu orang faham atau tidak, akan kenikmatan membaca bahasa yang indah.

Saya kira kerana itu Allah menggunakan bahasa yang paling seni dalam al Quran. Kerana ada manusia yang akan menjadi ‘lemah’ dengan bahasa. Justeru dinamakan ‘mukjizat’.

Saya suka membaca puisi. Dahulu semasa di USM, saya sentiasa ke kedai buku hanya untuk membaca buku puisi DBP. Ada sebuah dua yang saya beli. Yang lain, saya hanya membaca di situ. Di situ ada kerusi dan penghawa dingin. Indahnya!

Saya juga gemar sekali membaca tulisan Faisal Tehrani. Saya kira belum berjumpa siapa-siapa yang mampu menandingi baris bahasanya. Biarkan sahaja orang kata saya taksub atau gila, yang sebenar dan sebetulnya, hanya saya yang merasa.

Setiap kita bukankah ada kecenderungan yang berbeza? Nabi tidak marah akan sahabatnya, Anjasyah yang suka bernasyid, Nabi tidak kata daripada bernasyid lebih baik membaca al Quran. Nabi tidak marah akan sahabatnya yang gemar akan kucing, Nabi tidak kata daripada menggemari kucing, gemarlah anak yatim. Malah, Nabi menggalakkan dengan gelaran Abu Hurairah. 

Bukankah dakwah Nabi itu mendamaikan? Indah bukan gaya Nabi?

Cuma, saya ini hanyalah manusia jahil yang baru merangkak membaca al Quran. Keindahan dan keseniannya masih banyak saya belum terokai. Benar.

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...