Setiap kali belajar apa-apa tajuk, pasti definisi terlebih
dahulu perlu difahami.
Contohnya solat secara bahasa bermaksud doa, secara istilah
pula perbuatan yang dimulai dengan takbiratul ihram dan diakhiri dengan salam.
Maka jika seseorang berkata tentang solat, itulah yang kita
fahami.
Tetapi hari ini ada kecenderungan untuk berbincang,
berdebat, dan menghukum tanpa mengetahui definisi.
Banyak sekali berlaku. Akhirnya, berbalah yang tidak ada
sudah. Puncanya, kerana masing-masing berpegang pada definisi yang berbeza.
Sedangkan jika awal-awal sudah bincang tentang definisi, perbnicangan akan
lebih berisi, berkembang dan menghasilkan konklusi yang sihat.
Jika tidak, perbincangan hanya akan berlegar dalam bulatan
kejahilan yang tidak akan ada jalan keluarnya.
Berulang pada titik yang sama.
Contohnya sekular.
Pihak A menentang negara sekular yang berdefinisikan
memisahkan agama dengan politik. Render God’s to God and Ceaser’s to Ceaser.
Sedangkan pihak B memperjuangkan negara sekular yang
berdefinisikan negara yang adil kepada semua agama serta negara yang tidak
mengamalkan perkauman. (Lihat definisi negara sekular oleh Louay Safi)
Definisi sekular pihak A bukanlah definisi sekular bagi B.
Malahan bagi pihak B, definisi sekular begitu sangat ortodoks dan langsung
tidak dipegang oleh mereka.
Begitu juga dengan istilah liberal.
Ada yang menentang kerana memahami liberal ialah cara hidup
bebas yang membelakangkan Quran dan Sunnah.
Ada yang mendokong kerana mendefinisikan liberal sebagai
interpretasi yang berlandaskan maqasidi dan menolak golongan nassi atau literal,
menolak pemikiran jumud dan konservatif.
Mereka memperjuangkan liberalisasi dalam ekonomi (free market),
kebebasan untuk menyampaikan pendapat dan sebagainya.
Begitu juga bid’ah.
Sampai ke sudah tidak habis berbalah kerana definisi yang
berbeza. Bid’ah bagi Sultanul Ulama Izzuddin Abd Salam terbahagi kepada banyak
jenis kerana beliau mendefinisikan bid’ah kepada semua perkara yang tidak ada
pada zaman Nabi. Justeru kereta, sistem sekolah, adalah bid’ah, tetapi bid’ah
yang baik bagi beliau.
Manakala sebahagian yang menggunakan definisi As Syatibi
yang mengatakan bid’ah hanya merujuk kepada ibadah khususiyah
‘bermati-matian’ melaungkan tiada bid’ah yang baik.
Padahal, jika diteliti sama sahaja keduanya. Imam Izzuddin
juga tidak pernah memasukkan ibadah-ibadah khususiyyah dalam bid’ah yang baik.
Oleh itu, sebelum mula berjuang untuk apa-apa pun, pastikan
kita berada di trek perbincangan yang betul.
Baru lah tiada lagi ‘KEKELAKARAN’ yang
timbul dalam perbincangan seperti :
‘Kalau semua yang nabi tak buat itu bid’ah yang sesat, naik
unta lah!’
‘Sokong liberal maknanya kau LGBT lah.’
Ayat begini lahir dari kegopohan memasukkan diri dalam
perbincangan. Eh kelakar lah!
No comments:
Post a Comment