Tuesday 15 January 2013

Shuyukh dan Shabab




Penghormatan adalah sesuatu yang diperolehi bukan sesuatu yang perlu diminta-minta! 

It is earned. Kalau hanya kerana usia yang lebih tua kita perlu menghormati, adakah saya perlu menghormati seorang pakcik 70 tahun yang juga perogol?

Kata mereka, orang muda begitulah, cetek ilmu, cetek pengalaman, kurang hikmah, gopoh.

Apabila kita berdiri di sudut yang berbeza, maka apa yang kita nampak juga berlainan. 

Orang lama berdiri di tempat lain, dan orang muda di tempat yang lain. 

Mereka juga pernah muda, benar. Tetapi tempat berdiri sesama orang muda juga berbeza. Mungkin kita pernah berdiri di tempat yang sama, mungkin sahaja tidak!

Jangan mengharap orang akan menghormati kita hanya kerana faktor usia. Tapi ‘tagih’ lah hormat orang dengan ilmu yang kita miliki, akhlak yang kita hiasi, ketrampilan, maruah serta sumbangan. 

Sekali lagi, jangan mengharap orang akan menghormati kita HANYA kerana faktor usia. Tidak semudah itu.

Orang muda tetap harus menerima nasihat orang yang lebih berusia. Saya suka sekali mendengar nasihat mereka, JIKA mereka adalah orang yang benar-benar bermaruah dan patut dihormati.

hikmatus shuyukh wa hamasatus shabab.
hahah...listen listen!!

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...