Monday 6 September 2021

Menstruasi

Kitaran bulanan bagi setiap perempuan ini berbeza beza setiap yang melaluinya. Sejak berkahwin, dan belum mendapat zuriat seteleh 3 tahun menikah, ramai yang bertanya kitaran menstruasi saya. Mungkin mahu mendiagnos barangkali hahahha. Saya okay sahaja. Tanyalah apa pun, jiwa saya, kalau tak saya beri untuk disentuh, tak tersentuh jua.

Kitaran saya, saya kira normal. Setiap bulan ia akan ada. Tak lama dan tak sekejap. 

Lalu ditanya lagi persis pakar ong, ada senggugut tak? 

Senggugut ini lah yang saya mahu kongsikan hari ini. Senggugut ni sejenis kesakitan. Kalau doktor, biasanya dia akan memberi skala untuk kita pilih kadar kesakitan itu. Dan saya ini jenis yang tidak suka walau sedikit kesakitan (ada ke yang suka?) Jadi saya sentiasa memilih yang besar besar bagi menggambarkan kesakitan. 

Saya sakit. Tak tahu mahu gambarkan bagaimana. Kadang rasanya seperti ada gear tajam yang berpusing pusingan di bawah pusat. Kemudian dari bawah pusat sehingga ke buku lali, lenguhnya seperti mahu saja diurut urut seribu tukang urut.

Saya akan menggunakan minyak angin tanpa makan ubat. Kerana bagi saya, saya mampu menanggung lagi. Saya mampu pergi bekerja, saya mampu buat semua yang wajib dalam kesakitan dan kelenguhan, tetapi jika saya bersendiri, saya akan berehat. 

Begitulah senggugut saya. Tetapi setiap kali ditanya, saya akan menjawab, sakit biasa biasa je. Tak adalah sampai makan ubat. Siap jawapan saya.

Saya tak suka menerangkan panjang lebar. Cukup seminimal mungkin. Kecuali kepada orang yang saya selesa. 

Sekarang, saya sedang mengalami senggugut itu. Tetapi saya mampu buat kelas online google meet unutk anak2 saya, saya mampu siapkan hidangan nasi ayam untuk suami saya balik makan malam nanti. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...