Sunday 5 September 2021

Cikgu

Ketika kakak saya mencadangkan saya mengambil bidang pendidikan di univeristi, saya dengan takbur merasakan, 'jadi Cikgu je?' Sungguh saya langsung tak teruja.

Tetapi memikirkan masa depan yang lebih mudah hahaha maka saya merelakan. Ketika di univerisiti, ada juga rasa sayu membaca blog rakan rakan yang belajar bidang lain yang lebih hebat. Kadang rasa menyesal kenapa lah aku tak ikut mereka. Kadang rasa bersyukur jalan kehidupan lebing tenang dan lapang berbanding mereka. Cinta datang dan pergi.

Apabila telah mula bekerja, rupanya saya suka menjadi cikgu. Saya suka berjumpa pelajar, saya suka mengajar mereka, saya gembira melangkah ke kelas, saya menyayangi anak anak murid, dan saya juga rasa disayangi ramai. Seronok.

Tetapi ada satu perkara yang dari prkatikal saya tak selesa. Sikap guru guru. Iya, kita semua manusia. Kata kakak saya, di tempat kerja mana pun, memang begitu. Bercakap hal orang, mengumpat, small talk hal hal remeh yang sangat merimaskan, tidak bersikap profesional dan tidak ada budaya ilmu.

Saya tidak hairan membaca berita guru enggan divaksin. Saya tidak hairan orang meremeh dan memperlekehkan guru. Mahu saja saya benarkan. Memang!

Sudahlah rasa diri dan pekerjaan mereka paling mulia, tidak boleh ditegur, sekarang jelas mereka menunjukkan sikap tidak ilmiah dan profesional mereka dengan menolak vaksin! 

Dr Radzi Jidin perlu menilai semula kualiti para guru. Saya sudah tidak sanggup lagi berkongsi profesion yang sama dengan orang orang begini.


No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...