Sunday 5 September 2021

BUKU

Semalam saya membaca buku Dr Maszlee mengenai impian beliau untuk menjadikan Malaysia sebuah negara membaca.

Kempen itu tidak lagi berbunyi hari ini kerana perubahan politik. Padahal sewaktu terkurung beginilah kita semua selayaknya mengisi ruang dengan membaca. Mungkin pemimpin hari ini tidak mahu pun menjadikan rakyat negara ini membaca. Nanti jadi pandai, tak ada pula yang mentaqlid mereka sepenuh ikhlas di dada. Kikikiikii...

Kata Dr Maszlee, membaca memberi kita seribu imaginasi. Imaginasi memberi kita seribu impian. Dan dengan impianlah kita membina kejayaan. Sebab itu pada zaman beliau, beliau mengarahkan Majlis Zakat Negeri untuk memberikan buku kepada golongan asnaf, golongan yang berada di penjara, di rumah anak yatim, di rumah orang orang tua, kerana setiap kita mempunyai hak untuk berimaginasi. Bukan kerana miskin, lalu kita tak mampu berimpian seperti mana orang lain.

Sebenarnya menjadi introvert memberi kelebihan untuk mencintai buku. Mendampingi buku tidak seperti mendampingi manusia. Selepas makanan, buku lah yang paling sedap. Selepas makanan ya.. hahaha

Saya pernah terbaca, kita hanya memerlukan SATU buku untuk jatuh cinta kepada MEMBACA.

Betul. Bacalah apa sahaja yang kita suka. Tapi janganlah membaca instagram instafamous sahaja.! 

Ketika saya sekolah menengah, saya suka artis nasyid. Saya memebeli majalah i setiap bulan untuk membaca ruangan muzik islami. Hahaha. 

Hanya SATU ruangan itu yang menjadikan saya jatuh cinta pada seluruh majalah itu, dan akhirnya pada kelakuan membaca itu sendiri.

Melalui majalah itu lah saya mengenali Dr Maza, Dr Maszlee, Dr Zaharuddin, Hafiz Firdaus, Faisal Tehrani dan sekian banyak penulis lain yang membawa saya membeli pula buku buku mereka yang lain.

Saya gemar ke perpustakaan. Saya tidak tahu kenikmatan yang bagaimana untuk saya gambarkan ketika di perpustakaan. Cinta saya kepada sunyi digabungkan dengn cinta kepada buku. Ah ghairah rasanya. 

Ketika saya kecil, Ayah setiap hari membawa balik akhbar harian. Setiap hari Selasa, ada akhbar Didik. Dalam tu ada macam macam ruangan aktiviti untuk kanak kanak. Saya akan uat bersama Kak Mah. Saya akan buat yang lebih senang, dan Kak Mah yang susah sikit sebab dia dah besar.

Kakak saya juga ada belikan buku cerita pada saya dan Kak Mah. Ada banyak cerita dalam tu.

Terima kasih semua yang menyumbang kepada kecintaan saya kepada buku.

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...