Wednesday 7 July 2021

Terluka

 Antara derita PJJ yang perit sakit adalah mendengar kata lidah manusia. 


Jiwa sudah menderita berjauhan, ditusuk pula dengan kata yang menambah pedih. Aduhai. Kalaulah sahaja sang pemilik lidah itu tahu betapa tajam bilah katanya, pasti dia juga tidak sanggup melukai orang dengan kata begitu.

Tetapi pasti dia tidak tahu. 


Sebenarnya bukan isu PJJ sahaja. Tetapi apa2 sahaja pun, jagalah lidah kita. Tak perlu mencadang usul tanpa ditanya. Tak perlu menjadi penilai tindakan orang tanpa diminta. 


Entah mungkin jiwa saya yang lembik, tapi saya benar2 tidak suka orang menilai nilai tanpa saya meminta pada mereka "apa pendapatmu?" 


Kalau saya bergerak ke tempat suami saya, kata mereka, eh suami mu lah harus ke sini. Kan dia suami. 


Kalau suami saya ke sini, eh engkau lah ke sana, sana kan dah ada rumah, tak perlu sewa hotel lagi. 


Jujurnya, tidaklah setiap kali saya alami sebab saya bukan jenis bercerita pada satu dunia haaa minggu ni nak kesana, haaa minggu ni suami datang sini. Tapi sekali dua kena pun, saya terus lemah, sebab saya tak suka menerangkan kisah peribadi saya kepada orang yang tidak perlu. 


Itu saya tidak bercerita pun ditanya tanya, kemudian diulas2 tindakan kami mengapa begitu mengapa begini. Sungguh, memang dua jawapan itu saya terima dari orang berbeza2. 


Percayalah, apa jua tindakan orang, sudah beribu kali difikir2 baik buruknya. 


Kalau minggu itu suami saya datang, itu lah yg terbaik kami fikir walaupun terpaksa sewa hotel. 


Kalau minggu itu saya ke sana, itu lah yang terbaik kami pilih walaupun saya bawa kereta sendirian. Kadang sebab saya cuti lebih lama, lebih untung jika saya kesana. 


Anda, orang luar dari rumah tangga saya tak perlu baik hati nak berfikir begitu begini. 


Sekali dua tanya khabar bagi cadangan, okay.

Tapi kalau banyak2 kali memberi pendapat yg tak saya minta, ia menyesakkan saya. 


Anda mahu saya komen semua tindakan anda? Boleh. Nak dengar?

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...