Friday 22 July 2016

Soalan Orang

"Takkan la tak ada dik. Mesti ada. Cerita la.."

Ini sudah kali ke berapa dia menyua soalan tentang perkahwinan. Dia kakak di sebelah meja saya di tempat kerja. 
Saya bukanlah jenis suka berkongsi cerita. Tambah pula kalau soalan ada tak yang masuk merisik.

 Rasanya tak penting pun untuk sesiapa tahu. Ya, mungkin untuk berbasa basi. Saya tidak marah pun soalanw begitu ditanya. Tidaklah sampai rasa nak tendang kereta dia balik nanti. Biasa saja, cuma rimas juga la kalau asyik tanya soalan yang kita tak ada jawapan.

Adapun sebenarnya, normal lah di usia2 begini orang2 bertanya dan menolong mencari2 dan berkenal2. Tapi buat masa ini, (dah macam artis pulak wakaakaka) yang tanya2 tu, belum lah ada yang rasa kita boleh 'live with'.
Yang ada kita berkenan sungguh di hati, tak berani pulak nak mula tanya2. Lagipun banyak benda lah dalam hidup ni nak kena fikir.

Nikah ni salah satu chapter antara chapters dalam hidup kita. So page nikah ni mungkin kat hujung skrip, mungkin di akhir plot, atauu mungkin juga tak ada dalam skrip. Kita pun tak tahu sebab cerita asalnya bukan kita yang tulis.
Apapun, Allah telah bagi banyakk nikmatNya. Pada dosa2 yang belum diminta ampun, tak terbandinglah Maha Baiknya Tuhan untuk terus memberi tanpa putus.

Jadi syukurilah yang ada ini. Yang belum ada, ulang ulanglah minta, seperti perlu ulangnya kayuh basikal agar tidak jatuh dan akhirnya sampai.

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...