Tuesday 25 August 2015

Tercari-cari

Saya sangat rindu. Keterujaan untuk menghadiri sesi ceramah yang membina ilmu dan sesi perbincangan yang menjentik minda sudah lama tidak saya rasa.

Kalau di Bangi dulu, Rumah Fikir ialah tempat yang paling indah. Hilang segala lelah dan tekanan.

Tapi di Johor ini, saya masih tidak jumpa tempat yang menarik. Semoga Tuhan lorongkan saya.

Benar, di Youtube ada banyak. Tapi ia tidak sekali kali sama dengan kewujudan kita di tempat itu. Lagi pula, di Youtube tidak ada ruang bertanya.

Indahnya jika Rumah Fikir wujud di Johor. Dan asatizah yang menguruskannya ialah asatizah yang melengkapi dirinya dengan segenap ilmu dan juhud.

Pernah di masjid di kampung, saya menemani ibu mendengar kuliah Subuh. Ustaz tersebut menjerit, marah, dan membebel dari awal. Saya tak boleh tahan. Saya keluar. Tunggu saja ibu dalam kereta. Sampai sekarang, saya takut-takut nak dengar ustaz ceramah di masjid. Takut kena marah. Heeeee..

Kalau di Rumah Fikir, ada buku, ada silibus dan ada nota. Tidak ada marah2, tidak ada membebel, dan tidak ada menjerit. Saya masih ingat sementara menunggu ketibaan Ustaz Adlan yang ada urusan, Ustaz Asyraf mengisi slot santai. Sepanjang slot santai sembang2 dia, berhelai2 saya menulis ilmu yang dia sampaikan. Banyak ilmu baru. Itu slot santai yang tak dirancang. Apatah lagi slot khas yang memang ustaz yang nak datang mengajar tu buat homework dulu. Memang puas dan kenyang.

Demikian yang saya cari. Di manakah di Johor ini? Di manakahhhh???

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...