Monday 24 August 2015

Anak kecil

Saya sebak membaca "Father Forgets" oleh W.Livingston Larnes (1927) yang dikongsi oleh seorang teman di Facebook.

Selalu kita menganggap anak kecil itu ialah seorang lelaki yang matang.

Betapa dahulu ayah dan ibu bersabar dengan kehendak bermacam kita. Betapa dahulu kita juga begitu. Kita benar-benar sudah lupa.

Mengambil sunnah Rasulullah mendidik anak-anak baginda, adalah jalan yang paling benar.

Kerana terkadang kita buntu. Dimanja salah disergah juga salah.

Adalah kita, perlu beradab. Saya rasa itu sahaja kuncinya. Adab ketika marah (dengan tujuan mendidik), adab ketika memberi nasihat dan adab ketika menunjukkan rasa cinta.

Anak kecil tidak perlu diajar banyak. Hanya ajar dengan perilaku kita. Itu sahaja.

Anak kecil kita itu hanya ada sekali masa kecilnya. Jadikan ia sesuatu yang indah.

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...