Saturday 11 July 2015

Nama saya Noor

Kalau semua nak mengharapkan kerajaan dan salahkan kerajaan, payah juga.

Dulu masa saya menganggur sebelum diberi penempatan, memang kerja nak salahkan kerajaan. Tapi itu sebab kerajaan janji nak beri penempatan setelah bergraduasi dan saya malas nak cari kerja.

Sebenarnya sekarang ni memang kesian. Kawan2 saya ramai yang tak dapat kerja. Junior saya bidang pendidikan yang interview, kebanyakannya tak lulus. Berapa orang saja yang lulus. Kawan saya yang habis belajar perubatan merasa juga menganggur setengah tahun sebelum dipanggil. Sedangkan dulu graduan perubatan mana ada yang menganggur.

Saya nak cerita tentang kepimpinan negara sekarang ni pun saya tak tahu. Berita2 politik sekarang ni memang saya malas nak baca. Rasa nak muntah. Semua sama. Saya tak percaya seorang pun.

Hujung Ramadhan ini, ada baiknya mendoakan kesejahteraan negara. Biar pemimpin jadi bijaksana, dan rakyat cerdik belaka.

Kadang2 terfikir juga, kalau nak salahkan kerajaan semua, macam tak malu pula meminta orang lain ubahkan nasib kita. Saya pun pelik kenapa orang berbangga sikap meletakkan kesalahan kepada orang lain di atas kemiskinan kita. Ya, saya pun memang mengharapkan kerajaan juga. Tapi saya rasa malu nak berbangga bersikap begitu. Ada rasa diri sendiri macam pemalas kalau nak minta2. Hakikatnya memang itulah diri saya, malas dan mengharapkan kerajaan.

Tapi saya pelik kenapa orang anggap orang macam saya yang pemalas dan harapkan kerajaan ni sebagai pejuang yang berani? Emmm...

Apa sangatlah setakat membaca kata. Kepentingan pun tak ada. Lainlah kalau dah berjawatan besar. Haih.

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...