Wednesday 22 July 2015

Sang Guru

Saya selalu menjadi terlalu sensitif dengan guru.

Apabila ada yang menghina guru saya, saya rasa sakit.

Guru saya disamakan dengan Abdullah bin Ubai. Tuhan sahaja lah yang tahu tangisnya hati mahu lerai di hadapan pencaci.

Jika dulu DrMaza dihina, juga rasa yang sama saya disakiti.

Hari ini guru saya yang lain dimunafikkan, sakit serupa juga saya alami. Gambarnya diburukkan. Niatnya dihitamkan bahkan diperlihatkan pemecah ummah seperti telah dibelah dadanya dibuat rincian sempurna.

Bahawa saya menyayangi guru-guru saya, tidaklah mereka itu tahu dalamnya. Jauh sekali memaksumkan sang guru, saya diajar hanya bertiang pada al Quran dan as Sunnah, bukan pada tokoh disandar kepercayaan dan kehidupan. Begitu sang guru mengajar. Ya saya tahu.

Cuma jiwa manusia ini ada rasa.

(Saya baru membaca pemuda parti Islam memburukkan Dr Maszlee. Munafik, pemecah belah, ada agenda tersembunyi.

 Pada mulanya saya rasa macam kelakar sebab baru sehari dua timbul isu ummah centric, taaddud jemaah, jamaah al muslimin atau jamaah minal muslimin, bukan main semua nak mengulas. Macam baru dengar je semua. Macam ahli2 akademik tu baru syarah isu ni sejak GHB. Padahal benda ni dah lama. Bukan ahli akademik tu tulis sebab nak sokong GHB. Dah lama kot diorang ulas. Korang yang baru terkial2 nak baca pastu nak relate dengan GHB. Amende laaaa..

Saya masih ingat masa di Matrikulasi saya diajak menyertai jemaah. Antara sebab saya tak join jemaah PAS di kampus ialah pengaruh tulisan Dr Maszlee di majalah i yang saya baca setiap bulan, masa tu masih Ust Maszlee, selain sebab saya pernah beberapa kali menyertai usrah mereka dan tak best langsung dan banyak yang saya rasa tak kena. Alhamdulillah saya selamat sampai sekarang )

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...