Friday 19 June 2015

Ramadhan

"Saya suka bulan puasa ustazah, boleh main mercun."

Itu jawab mereka tika saya tanya gembira tak sambut Ramadhan.

Budak lelaki 13 tahun, apalah sahaja dosanya hingga perlu fikir nak minta ampun sungguh2. Malah belum pun dikira apa-apa barangkali. Fikir mercun saja lah.

2 Ramadhan saya berbuka dan bersolat tarawih di masjid UKM. Masya Allah ramai sangat orang. Dah rasa macam masjidil haram  pulak. Lepas Maghrib menunggu Isyak, mereka semua baca Quran. Tekun dan sungguh-sungguh. Biarpun masjid tak berhawa dingin, panas dan sesak, tetap tekun.

Rasa gembira berada bersama mereka. Biarpun amal kita tak sehebat mana tapi menumpang kesungguhan mereka dah terasa nikmat.

Selesai solat 11 rakaat saya berjalan keluar. Rupanya di saf belakang ada dua tiga orang yang sudah lena. Tertidur dalam telekung dengan wajah yang sangat keletihan. Pasti mereka seharian bergerak kesana kemari tanpa henti. Saya tersenyum melihat mereka. Rasa kasih. Tuhan Lagi Maha Pengasih.

Di luar masjid, saya nampak ramai muslimat. Ada yang berkereta, berjalan dan bermotosikal. Yang berjalan bukan jalan biasa perlu dilalu untuk sampai ke kolej kediaman, perlu mendaki bukit dan anak tangga yang tinggi.

Demikian Ramadhan memperkasa manusia menjadi kuat beribadah.

Sambil berjalan saya berfikir, tidak malu kah pemuda yang berehat dan bermain game di bilik waktu begini dengan muslimah yang cergas dan kuat ini?

Benarlah, cergas dan kuat dalam ibadah bukan berada pada kesihatan fizikal, tapi pada kekuatan jantung yang menakung iman.

Saya teringat pesan Dr Asri. Katanya, bulan yang barokah (Ramadhan) akan dilalui oleh semua orang. Cuma yang membezakan ialah bekas yang kita bawa tika melaluinya iaitu jiwa yang bersih yang boleh menadah rahmah dan berkah di bulan itu.


Mari, sediakan bekas yang bersih itu.

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...