Tuesday 7 April 2015

Macam-macam Orang

Kali ini saya memang tidak boleh lari.

Dulu saya dengan tanpa ragu2 meletak jawatan dalam persatuan kerana meluat dengan jenis orang yang macam-macam.

Rupanya hidup ni memang kena jumpa juga macam2 orang. Saya tidaklah tertekan pun, cuma merenung sikap manusia ni, macam kelakar pun ada. Iya la, saya ni jarang bergelut dengan manusia ramai.


Hari tu saya menyampaikan mesej di group whatsapp guru2 baru kepada dua orang guru.

Mesej itu ialah pesanan daripada Kak Mel untuk mereka berdua.

Mungkin ayat saya agak tegas, sebab saya memang tegas.

Kata mereka tak patut Kak Melisa arahkan saya untuk memberitahu mereka. Sepatutnya Kak Mel sendjri yang menyampaikan.

Saya merenung siling.

Kak Melisa itu guru sesi pagi. Manakala yang mahu disampaikan itu sesi petang. Apa sahaja masalahnya?

Pengalaman hidup memberi kifa banyak ilmu. Hari ini saya belajar.

Saya tengok guru-guru di sini sangat kuat bekerja. Kesian pula saya tengok pergi program sekolah hari Sabtu kendong anak di dada dan tarik anak di tangan. Rasa ralat sekali tidak boleh membantu.

Tetapi peliknya ada yang tidak ada anak, tidak ada suami, tapi bersenang-senang beralasankan pulang ke kampung tidak boleh bantu. Kampung yang tiap minggu boleh dicapai pulak tu.

Sikap kita entah bagaimana pula diperhati manusia.

(Petang ini memerhati sikap MP yang tjdak hadir ke Parlimen. Haahaha ceramah politik di sana sini boleh hadir. Dulu kebulur sangat nak kerusi, sekarang bagi kerusi tak mau mai duduk pulak. Nak kerusi ke nak elaunn?

Saya memang tak harapkan ahli politik sekalipun pakai jenama parti tuhan dan nabi. Sejak2 membaca tulisan kelompok indie, rasa bodoh pula orang yg mati2an sokong ahli politik.)



No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...