Friday 17 April 2015

ساعة وساعة

Ada ketika, rasa rajin mahu buat semua.

Ada ketika, semangat bekerja dan belajar ditelan entah siapa.

Ada ketika, apa pun malas difikir.

Pagi tadi, saya mengusung diri dan jiwa yang sangat berat melangkah keluar ke UTM. 

Saya heret segala anggota. Berputar hampir sejam mencari letak teguh perpustakaannya. Jumpa. Tanya abang kaunter, katanya tesis semua sudah dipindah ke perpustakaan baru. Allah. 

Stereng kereta saya putar lagi mencari perpustakaan baru.

Mujur wujud. Dan bertapa di situ dari 10pagi sampai 2 petang. Itu sahaja yang mampu.

Sungguh. Kali ini saya memang hilang segala semangat mahu mengubah dunia. Tidak pasti siapa merampasnya. Saya sungguh sudah malas membuat dua kerja dalam satu masa. Sekarang saya mahukan jawapan, apa mahu saya kerja, atau saya belajar?

Saya tidak suka buat kerja saat akhir. Tak suka. Tapi dengan begini keadaannya, saya memang tiada pilihan. Sudah banyak kali saya hantar tugasan 5 jam sebelum jam akhir. Saya tak suka dan tak pernah buat begitu dahulu.

Saya tidak pasti apakah saya boleh menghabiskan pengajian ini. Mungkinkah tidak?

Saya suka apa yang saya belajar sekarang. Tapi saya tak suka buat kerja terkejar-kejar. 

Saya tak suka tak fokus. Saya tak suka buat tugasan seperti melepas batok di tangga. Saya tak bersedia sebelum hadir ke kelas. Saya tak suka.

Namun, apakah dalam hidup ini akan kita perolehi hanya yang kita suka? 




No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...