Friday 22 February 2013

Balutan Diri



Saya sangka dengan mengubah penampilan, watak saya juga akan berubah.

Dari diam dan serius dalam tudung yang labuh, saya sangka saya boleh menjadi ceria, peramah dan kelakar dalam pakaian yang biasa-biasa.

Tapi setelah 3 minggu saya dalam pakaian baru, masih juga saya dalam perwatakan yang sama.

Saya tak suka bersembang ketika tugas saya bertimbun untuk diselesaikan. Apabila mereka bersembang, saya tak ikut serta. Saya tak suka main-main dalam tugasan. Saya suka menyiapkan dengan kadar segera sebab saya tak suka stay up sampai pagi-pagi. 

Saya tetap diam dan tak mampu menjadi peramah. Hanya senyum sepanjang masa mengelakkan saya dari digelar sombong. Atau, saya hanya akan bertanya soalan ringkas, mereka menjawab dan bercerita, jauh sekali untuk saya yang bercerita. Saya suka mendengar sahaja. Walaupun sebenarnya tak de lah suka sangat.

Baru saya tahu, payahnya mengubah tabiat diri. Mengubah perwatakan diri sangat susah. Penampilan luaran hanya balutan yang tidak masuk ke jiwa pun. Baru saya tahu.



Saya ingatkan saya sopan sebab tudung saya, rupanya saya memang sopan walaupun tukar fesyen tudung. Kikiki...

 

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...