Friday 21 December 2012

Aulawiyyat



Semalam, sewaktu solat di surau perpustakaan, ada satu perkara yang saya jumpa. Bukan sekali, malah sudah banyak kali.

Surau itu kecil, boleh memuatkan 1 saf 5 orang sahaja untuk sesuatu masa. Jam 1-2 petang, surau itu akan sesak, kerana ramai yang akan solat di situ. 

Saya berdiri menunggu giliran untuk solat. Ada pelajar yang solat di hadapan sudah memberi salam dan bangun, saya berganjak ke depan. Saya sangka beliau akan keluar dari saf. Rupanya, beliau bangun untuk menunaikan solat sunat! Waktu sudah di hujung rehat. Ramai lagi sedang menunggu giliran untuk solat.

Saya menarik nafas. Saya kenal pelajar itu. Dia pimpinan organisasi Islam di kampus. 

Situasi yang kedua, di surau yang sama. Surau sesak dengan orang yang mahu bersolat, mahu pakai tudung sesudah solat, pakai stokin, tengok cermin, semua mesti dilakukan dalam surau. Tiba-tiba, wujud pula perempuan bertudung labuh yang duduk dengan khusyuk nya membaca Quran di situ. Sudah la fizikal nya menyusahkan orang mahu pakai tudung di surau yang sempit itu, suaranya juga mengganggu jemaah lain yang sedang bersolat.

Lagi saya menarik nafas.

Saya rasa, jangan bermimpi Islam akan diminati ramai kalau yang memakai ‘pakaian Islam’ tidak tahu aulawiyyat.

Selain mengajar orang menukar pemerintah, jangan lupa sebarkan ketelitian Islam dalam menjaga hubungan dengan manusia.

Selain menggalakkan orang bagun malam, jangan lupa sebarkan bahawa Islam menjaga kepentingan awam.

Sifat universal Islam itu kadang kala tenggelam dek keasyikan dengan cerita-cerita ajaib, keasyikan melawan pemerintah, keasyikan mujahadah diri untuk ibadah sunat, dan berbagai keasyikan. Semua itu perlu dilakukan dengan ilmu. Ilmu mendahului amal. Tengoklah situasi di atas apabila amal mendahului ilmu! Kelihatan kecacatan yang ketara amat.

Apabila saya bercerita tentang perkara ini, jangan ada pula yang melihat dari sudut yang lain. 

“Sebab tu la kena tukar pemerintah, pemerintah sekarang ni buat suaru kecik.!” 

Err..ok. Kata seorang ustaz, ‘gigi dia hitam berlubang pun, salahkan pemerintah.’ 



# bukan semua benda baik (solat sunat, baca Quran) baik di semua tempat. Menurut Al Albani, katanya "memperdengarkan ayat-ayat Quran di tempat awam akan membebankan orang awam yang mendengarnya kerana,
"Dan apabila dibacakan Al Qur’an maka dengarkanlah baik-baik dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat." (al-A'raf:204)

Jika orang awam tidak mampu mendengar dan memerhatikan ayat-ayat yang dibaca itu, maka yang bertanggungjawab ialah yang meninggikan suara al Quran itu kerana dia sedang menyusahkan orang lain untuk mendengarkan al Quran dalam keadaan tidak bersedia untuk mendengarnya." -dipetik dari buku 'Ilmu Tafsir bersama Utsaimin dan Albani.'

pinjam dari library.banyak buku wahabi kt library.kena report ni.



3 comments:

  1. yer, saya baru tahu lepas baca tulisan2 awak sebelum ni. pelajar usm, kn?.. *jelesnyee dengan kedatangan sheikh walid ke sana tempoh hari..hmm

    apa2 pun, saya suka baca blog awak. banyak persamaan pandangan antara kita. teruskan menulis.. ^^

    ReplyDelete

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...