Wednesday 25 August 2021

Pendidikan

Sejak 2015 saya bertugas di sekolah, ada sungguh banyak perkara yang pada mata saya silap. Namun kerana saya bukan berjiwa pejuang berani dan nyata, saya berperang dengan diri saya sendiri. Sendiri nan menanggung segala beban melawan.


Saya akur dan taat sahaja. Kerana saya sentiasa memilih tenang berbanding perang.

Tetapi setiap kali saya membaca isu isu pendidikan, mendengar segala idea baru dari orang berilmu tentang pendidikan, jiwa melawan saya segar dan mahu bangkit. Tetapi saya tak berdaya.

Sejak kebelakangan ini, saya kerap sungguh berfikir sampai bila saya mahu taat dan akur pada yang silap. Saya kini sesungguhnya kuat berdoa agar Allah hantarkanlah insan insan yang jujur, yang bijak, yang berupaya mengubah sistem pendidikan kita.

Ketika YB Dr Maszlee naik menjadi Menteri Pendidikan, ketikan itu sungguh saya rasa cerah. Seperti saya sudah lorong kejayaan untuk mengubah semua yang silap itu. Tetapi sebentar, ternyata YB Dr Maszlee juga tidak mampu lalu beliau berundur.

Saya menangis kecewa.

Allahu akbar. Saya benar buntu kini.

Saya kasihankan anak anak saya, kasihankan ibu bapa anak anak murid saya, tambahan di musim pandemik begini, sistem kita masih dikuasai pemikiran pemikiran lapuk dan usang, saya sungguh kecewa.

Melihat pula sikap sikap rakyat kita di media sosial, saya benar benar yakin, ITULAH HASIL daripada sistem pendidikan yang SALAH.

Ramai yang menolak vaksin, ramai yang masih menyokong pemimpin yang melakukan jenayah, ramai yang bercakap lucah, yang tidak bermoral usah cerita, di jalan raya pemandu tak beretika. Ah..tahukan kita bahawa itulah semua hasil produk sekolah sekolah kita. Ya itulah!

Oh Tuhan, tunjukkanlah jalan.

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...