Wednesday 23 December 2015

Kegilaan-Kegilaan dalam Pendidikan (Bahagian 1)

Teduh mata lelaki gelap di sisi dua anaknya menanti guru mengira jumlah bayaran buku-buku sekolah 2016.

Tangannya menarik helaian kertas wang dalam dompet. Menghulur wang, mengambil resit dan menanti baki.

Tuhan, pada dasar bagaimana harus aku berfikir cinta seorang bapa kepada anak-anak?

Dan, pada dasar bagaimana pula anak-anak gagah mencarik senipis lelah yang tinggal sisa pada harapan si ayah?

Entah pada pak menteri, atau pada Cina pengedar buku yang datang merayu beli di koperasi sekolah, atau pada guru yang menetap harga, atau pada siapa harus aku tuang segala rasa sesak ini?

Pendidikan menjadi medan kapitalis mengaut dalam-dalam.

Aku guru yang berdiri menerima wang dari ibu bapa ada pelbagai rasa. Bahawa aku berbuat sesuatu yang sesungguhnya jahat.

Ditambah melihat ibu bapa yang kesempitan. Apa sahaja yang mampu di pihak aku?

Siapa yang kata pendidikan di bumi bertuah ini ialah pendidikan percuma, nyata dia gila.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...