Wednesday 2 April 2014

Ke Johor



MEMBUAT  KEPUTUSAN

“Kak Teh suka Hello Kitty ke Barbie?”

“Emm..Hello Kitty.”

“Kak Teh suka merah ke oren?”

“Mesti la oren…”

Kali ini sudah masuk soalan ke 20 saya fikirkan.

“Su, tanya la lagi!” rengek, tetapi bernada tinggi.

Saya befikir lagi soalan yang wajar. Dua pilihan mesti diberi, dan dia akan memilih satu.

Perkara yang paling sukar dalam kehidupan ialah apabila kita diletakkan ditengah antara dua jalan. Dan kedua jalan itu tidak salah.

Saya paling tidak suka membuat pilihan. Saya selalu lambat memberi jawapan, atau keputusan saya seringkali berubah-ubah.

“Kak Teh, membuat pilihan dalam kehidupan tidak semudah Kak Teh membuat pilihan soalan Su.” 

Dia tidak melayan baris ayat saya tetapi terus mendesak supaya saya bertanya lagi.

Tetapi yang pasti setelah saya pilih, saya tidak suka mengenang atau berkalau-kalau jalan yang satu lagi. 

BERUBAH

“Kak Teh, bo lah duk kacau Su nya. Letih doh Su duk melayan Kak Teh.” Ibunya menegur.

Setelah ibunya tahu saya telah melukis tiga gambar hello kitty untuknya, kemudian dipaksa pula saya mewarna lukisan saya itu.

“Kak Nab, seminggu dua boleh lagi melayan, tapi kalau lama-lama...”

Saya terus memberitahu keadaan diri, supaya nanti tidak ada yang terkejut. Dahulu lain, sekarang lain.

Lagikan mesin yang sudah di ‘design’ supaya berkelakuan serupa setiap masa pun boleh berubah apabila tidak kena gaya apatah lagi saya yang belum berjaya men’design’ istiqamah dalam dada.

MAAF

“Su, ni tok ayah ke? Dia dah meninggal ke?”

Kak Teh menunujukkan gambar ayah dalam telefon saya. Dia menyambung lagi bicara.

“Nanti Kakak mati, Kak Teh nak doa banyak-banyak, pastu nak minta maaf dengan Kakak sebab Kak Teh sokmo baloh dengan dia. Kalu Kak Teh mati pun sama, Kakak minta maaf dengan Kak Teh.”

Tersentuh.

-sedikit coretan seminggu di Johor-


No comments:

Post a Comment

Queen Of Tears

  Selepas Winter Sonata yang saya tonton ketika darjah 6, saya tidak lagi menonton apa apa drama Korea. Di Johor saya selalu pelik tengok ka...